torsdag den 30. august 2007

Pris-politik

Igår da jeg var ude og handle, stod der i Brugsen lige inden for døren, en stor kasse med ganske almindelige grønne vandmeloner. De så ikke alt for indbydende ud, og indbydelsen til at købe dem, mindskedes også helt gevaldigt, da jeg fik øje på prisen: 59,95 dkk. Godt nok er jeg meget glad for frugter og i særdeleshed meloner, men at give 60,- danske kroner for bare een...Nej! så tror jeg at jeg springer over. Derimod kunne man købe 4 store poser Haribomix for en flad 50-er, og umiddelbart, så det ud som om, at jeg ville få mere for mine penge, hvis jeg valgte mixet. Jeg er naturligvis fuldstændig klar over, at rent ernæringsmæssigt skal jeg vælge melonen, men er børn for eks. klar over det? JO, det tror jeg. Man kunne også købe en hel (lille) kasse med 6 stk. vaffelis for den latterlige lave sum af 10 kr. Jeg kan godt betro jer, at der var mange skolebørn, der var henne og forsyne sig med et par kasser. Jeg har smagt isen på et tidspunkt og vaffelisen er forbløffende god, når man tager varedeklarationen i betragtning. Jeg mener stadig, at man burde (fra politisk side) lægge en ordentlig afgift, der kan mærkes på sukker og fede produkter, og man burde så kunne billiggøre frugt, grønt og for.eks. madvarer med reducerede kalorier (let livet, asis o.a) og på hjemmeproducerede varer, som fx. grønlandsk lam/får, rensdyrkød, moskuskød og lign. Hvad der tabes på gyngerne kan man tjene på karusellen (eller er det omvendt??) princippet. Vi er ved at være en stor "nation", forstået på den måde, at man ser ualmindeligt mange fede/overvægtige børn og voksne heroppe i Grønland også. For ganske få år siden var det et særsyn med overvægtige børn, men desværrre ser vi flere og flere, der har problemer med at holde dellerne indenfor tøjet. (Det kan jeg så også gå og hidse mig lidt op over.. Det vil jeg skrive et indlæg om senere: unge overvægtige piger, der klæder sig i ekstremt lavtaljede stramme bukser og korte toppe så vi andre har frit udsyn til alle deres mega-store hvide deller-øv)Jeg tilhører absolut heller ikke den lettere del af befolkningen, så jeg ville da også for min egen og mine børns skyld ønske at det var noget billigere at leve sundere (uden det dog kan siges, at det kun er derfor vi er overvægtige, men det ville gøre det lettere at tabe sig og lettere at holde den, når den er opnået)

Ingen kommentarer: